مهارت ها و توانایی های دانش آموختگان :




 

مهارت ها و توانایی های دانش آموختگان رشته معماری ( کاردانی و کارشناسی ):

فارغ التحصیلان این دوره براساس توانائیهایی که در روند آموزش کسب نموده اند می توانند در زمینه های زیر ایفای نقش کنند :
- طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک) از طرحهای اولیه تا مراحل کار و طراحی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده بنا.  این زمینه از کار  معمار در حقیقت وظیفه محوری او را تشکیل می دهد.
- همکاری با گروه مهندسان مشاوره معماری در جهت توسعه طرحها و تهیه نقشه های معماری مراحل یک و دو
- نظارت بر صحت انجام کار درعملیات اجرایی ساختمان
- مشارکت درمدیریت اجرایی پروژه های معماری
- عضویت در کادر فنی شهرداریها و سازمانهای مشابه
- تدریس در دبیرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش دانش آموزان و پرورش و نیز دوره های آموزشی کوتاه مدت
مضاف بر موارد فوق، دانش آموختگان این مقطع بر اساس مهارت کسب شده بر اساس مقطع تحصیلی خود توان فعالیت های چون معماری منظرـ مدیریت پروژه و ساخت، طراحی شهری، برنامه ریزی شهری، تکنولوژی معماری، انرژی معماری، مرمت ابنیه سنتی، مطالعات معماری ایران، معماری اسلامی را نیز دارا می باشند.

مهارت ها و توانایی های دانش آموختگان رشته شهرسازی :


این رشته هم اکنون در سطح جهانی دارای بازار کار فراوانی بوده و به علت نوپا بودن و همچنین به علت وجود زمینه های کاری متفاوت و متنوعی، هنوز با بازار کار اشباعی از نیروی کار مواجه نیستیم. کارشناسان شهرسازی با توجه به آموخته های خود می توانند در نهادهای مختلف شهرسازی  کشور  مانند  دفاتر  شهرسازی  و  فنی  شهرداری ها ، دفاتر  فنی  وزرات  کشور ، ادارت  کل مسکن  و  شهرسازی، کارشناسی دادگستری، دفاتر فنی جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط با آن برای اجرای طرح های شهری کشور به کار بپردازند. از آن جا که این فارغ التحصیلان علاوه بر تواناییهای یک مهندس شهرساز، از نظر علمی و نظری و پژوهشی در یک زمینه خاص، معلومات بیشتری دارند، بدین جهت کارایی بیشتری نیز دارند و از مطالب فراگرفته شده می توانند در زمینه های طراحی و محاسباتی دقیق و تخصصی تر و همچنین پژوهشی استفاده نمایند. فارغ التحصیلان این رشته به واسطه زمینه تحصیلی ترکیبی فنی و هنری  موقعیت خوبی در بازار کار دارند . زمینه های کاری رشته شهرسازی در ایران بسیار متفاوت و متنوع است. در بخش دولتی، در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، شهرداریها، وزارت کشور، استانداریها و سایر ارگانهای وابسته به وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرسازی و… و در بخش خصوصی، شرکتهای مهندسین مشاور شهرسازی، معماری، برنامه ریزی منطقه ای و … . می باشد.
برخی از زمینه های کاری عبارتند از:
- تهیه طرحهای شهری و منطقه ای(جامع، تفصیلی، ساختاری، شهرستان، هادی)
- مشاوره در امور شهری و منطقه ای به مدیران و مسئولان رده بالا
- فعالیت در شهرداریها
- فعالیت در استانداریها
- فعالیت در وزارتخانه های مربوطه(مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، کشور)
- نظارت بر ساختمانهایی با ارتفاع بیش از ۸ طبقه بر طبق قانون
- انجام پروژه های محوطه سازی، تفکیک زمین، طراحی محله و
- برنامه ریزی و طراحی شهرکهای گوناگون (مسکونی، صنعتی، تجاری)
- برنامه ریزی و طراحی شهرهای جدید
- مکان یابی عناصر و کاربریهای گوناگون شهری
- توانایی راه اندازی و استفاده از سیستم GIS.
- فعالیت گروهی با سایر تخصصها در پروژه های گوناگون
- فعالیت در مشاوران خصوصی و نیمه خصوصی شهرسازی، معماری، راه و ساختمان، طراحی شهری، برنامه ریزی منطقه ای و….
- تدریس در دبیرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش دانش آموزان و پرورش و نیز دوره های آموزشی کوتاه مدت
شهرسازی می تواند علاوه بر مسائل عمرانی، در زمینه های کاری همچون مطالعه طرحهای بالادست، محوطه سازی و مسائل طراحی و ...  فعالیت نماید.

 

مهارت ها و توانایی های دانش آموختگان رشته های هنرهای تجسمی و ارتباط تصویری ( کاردانی و کارشناسی ):
 

دانشجوياني که علاقه مند هستند در اين رشته ها تحصيل نمایند طبيعتاً بايد توجه داشته باشند که ماهيت اين رشته يک رشته هنري است و نيازمند ديد هنرمندانه است و آن وسعت ديدي که در رشته هاي هنري مي طلبد بايد در اين رشته هم باشد. شايد در اينجا توانايي جسمي خاصي مطرح نباشد،
ولي طبيعتاً هرچه توانايي جسمي، بالاتر باشد مي توانند فعاليت بيشتري در اين زمينه داشته باشند. اما نکته مهم، ارتباط بين توانايي ذهني و روحي است. دانشجويي که در اين رشته ها تحصيل مي کند در واقع بايد بتواند ذهنيات متفاوت و ديدگاههاي متفاوت را با توجه به تکنيکها و ابزارهاي مناسب آن ذهنيت به تصوير بکشد. اگر اين خصوصيت تخيل و خلاقيت در شخص وجود داشته باشد از طريق يادگيري مهارتها مي تواند در واقع ذهنيات خلاق خودش را به بيننده خود از طريق چاپ يا از طريق وسايل تصويري منتقل کند.
دانش آموختگان این رشته ها قابليت فعاليت در زمينه هاي زير را دارند: راه اندازي و اداره کارگاههاي هنري، تصميم گيري و اظهار نظر در امور هنري، تهيه طرحهاي گرافيکي، آموزش هنر در مدارس، آرم سازي، پوستر سازي، طراحي کاتولوگ و بوروشور، طراحي تمبر و کتاب کودکان و نقاشي متحرک (انيميشن). از طرف ديگر در گرايش ارتباط تصويري عمومي و همچنين در طراحي صنعتي و همچنين طراحي ضميمه و صفحه آرايي کتابها مي توانند فعاليت کنند. در ميان مراکز فعاليت و کاربري رشته ارتباط تصويري، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي کشور، مطبوعات و موزه ها از مهمترين مراکز کاربري دانش آموختگان اين رشته محسوب مي شود.

 

مهارت ها و توانایی های دانش آموختگان رشته مهندسی تکنولوژی ساختمان ( کاردانی و کارشناسی ):
 

با توجه به توانایی فارغ التحصیلان این رشته مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیتهای عمرانی نقش دارند که هر یک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌کنند مانند: وزارت‌خانه‌های مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، جهاد سازندگی و نیرو به صورت گسترده‌تر و سایر وزارت‌خانه‌ها، اداره‌ها ، سازمانها ، مراکز دولتی و خصوصی نظیر: وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، کشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی، بانکها و … به صورت مستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان دارند. علاوه بر آن ، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشور به صورت گسترده وظیفه طراحی، محاسبه و نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی را بر عهده دارند؛ همچنین شرکتهای ساختمانی و راه‌سازی دولتی و خصوصی که در اجرای این طرحها فعالیت دارند، تعداد کثیری ازفارغ‌التحصیلان این رشته را استخدام می‌کنند.
به صورت کلی، توانایی های دانش آموختگان این رشته در زمینه های زیر طبقه بندی می شود : 
-  سرپرستی کارگاههای اجرائی
-  اجرای ساختمانهای بتنی و فلزی
-  نظارت بر اجرای پروژه های کوچک ساختمانی
- طراحی قالب های مختلف مورد نیاز در ساختمانهای بتنی
- شناخت خصوصیات مصالح مصرفی در پروژه های ساختمانی
- کنترل پروژه و هدایت پروژه های ساختمانی
- بررسی طراحی ساختمانهای متعارف
-  استفاده از نرم افزارهای رشته مربوطه
- توجیه، تفسیر و اجرای نقشه های مختلف معماری، سازه ای، تأسیسات(برق، مکانیکی)، زمین شناسی، توپوگرافی، هواشناسی
- آنالیز و متره و برآورد عملیات و مصالح ساختمانی در پروژه های مربوطه

 

مهارت ها و توانایی های دانش آموختگان رشته مدیریت بازرگانی :

فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمان، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف تصمیم گیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند. فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند . انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند . علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار شوند .
فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی پیدا می کنند، به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود که این فارغ التصحیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار گردند.
علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره می توانند رد کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است مشغول کار شوند.

مهارت ها و توانایی های دانش آموختگان رشته مدیریت صنعتی :

منظور از تربيت مدير در دوره كارشناسي رشته مديريت صنعتي تربيت رئيس نيست بلكه تربيت افرادي است كه بتواند در حوزه كار خود داراي استقلال فكري بوده و عوامل مهمتر و موثر در جريان كار خود را مورد تحليل قرار داده و در جهت رفع مشكلات قادر به تصميمگيري مناسب و مطلوب باشند. بنابراين فارغ التحصيل رشته با آگاهي و شناختي كه از ساخت سازماني، تئوريهاي مديريت و سازماندهي و تكنيكهاي مختلف رفع مشكلات پيدا مي كنند، قابليت جذب در تشكيلات و سازمانهاي مختلف بازرگاني و صنعتي با وظايف گوناگون در سطوح كارشناسي را دارا مي شوند و ميتوانند در بهبود و ثمربخشي و كارآيي سازمان موثر باشند.

به عبارت ديگر فارغ التحصيلان دوره كارشناسي مديريت صنعتي الزاما مديريت موسسات صنعتي را كه براي احراز آن شرايط خاصي لازم است عهده دار نخواهند شد و فقط پس از كسب تجربيات مي توانند مسئوليتهاي بيشتري در سطوح مختلف مديريت عهده دار گردند .

فارغ التحصيلان مديريت صنعتي مي توانند در قسمتهاي مديريت توليد ، كنترل كيفيت و مرغوبيت كالا و قسمت تجزيه و تحليل كمّي مسائل صنعتي و توليدي بكار اشتغال پيدا كنند .

 

مهارت ها و توانایی های دانش آموختگان رشته طراحی و نقشه کشی صنعتی :
 

یک طراح صنعتی ممکن است در شرکت شخصی یا شرکت دولتی مشغول به کار باشد و اگر در جایگاه درست خود به کار گرفته شده باشند، مهم ترین وظیفه آنها ایده پردازی برای نوآوری است. شرکت های طراحی داخلی، تولیدات وسایل خانگی و اداری و ورزشی، شهرداری ها و سازمان زیباسازی، شرکت های تبلیغاتی، صنعت خودرو، کارخانه هایی که نیاز به بسته بندی های متعدد و متنوع دارند و سایر شرکت هایی که به امر برند (هویت سازمانی) اهمیت می دهند، عمده جاهایی هستند که طراحان صنعتی جذب آنها می شوند. زمینه هایی که طراحان صنعتی معمولا به دلیل جنبه های هنری در آنها بیشتر فعالیت دارند به طور جزئی تر شامل موارد زیر است:

- طراحی محصول : طراحی صنعتی می تواند با يک روش و متد منطقی در اين زمينه ها مداخله وهمکاری نمايد و خلاقيت کامل يک محصول را بعهده بگيرد و يا به طور سطحی در اصلاح زيبايی يک محصول موجود مداخله نمايد. - طراحی محصولات مصرف عام : اين زمينه عبارت است از طراحی تمام محصولات مورد استفاده عام مانند وسائل برقی، ابزارها، وسائل دفتری، وسائل خانگی، چراغانی شهری، ساعت ها، شيرآلات و … طراح می تواند همچنين در زمينه های محصولات توليد انبوه ( مانند قاب عينک، چاقو و کارد، ظروف و يا به روش سری کم (مانند ماشينهای ابزار) يا محصولات تک ساز (مانند سالنهای کنترل و مراقبت ويژه) همکاری و حضور داشته باشد .
- طراحی مبلمان : شاخه ای تخصصی از طراحی می باشد که معمولاً به طراحانی اطلاق می شود که با گرايش هنری و طراحی داخلی آموزش ديده اند . زمينه کار آنها طراحی انواع ميز، صندلی، مبل، کمد، دکوراسيون داخلی و … می باشد .
- طراحی تجهيزات : شامل تجهيزات پزشکی و بيمارستانی،کشاورزی، ابزارهای دستی، ماشين ابزار، چرخ های حمل بار، تجهيزات تعمير و نگهداری، تجهيزات عمومی، الکترونيکی و
- طراحی وسائل حمل ونقل شخصی و عمومی : طراحی وسائل حمل ونقل موتوری وغير موتوری، طراحی وسائل حمل ونقل جاده ای (که طراحی خودرو شخصی يکی از شاخه های تخصصی آن محسوب می شود)، طراحی وسائل حمل ونقل شهری عمومی و ريلی، شاخه آبی (قايقهای بادی، موتوری و … )، شاخه هوايی.
- طراحی تابلوهای نمايشگر: عبارت است از طراحی تابلوهای کنترل و فرمان، نمايشگرها يا تابلوهای محصولات نمایشی.
- طراحی محيط، سامان دهی و سازمان دهی شهری : طراحان محيط و سامان دهی شهری معمولاً در طراحی فضاهای شهری ، معماری فضاهای عمومی ، فضاهای بازی کودکان و پارکها، مبلمان شهری، فضاها و نمايشگاههای عرضه کالا، طراحی محلهای عرضه و فروش کالا و محصولات مشارکت می نمايند.
- طراحی بسته بندی: عبارت است از طراحی فرم و گرافيک بسته و تجهيزات جهت نگهداری، حفاظت، انبارداری و حمل ونقل کالا و محصولات.

یک طراح صنعتی می تواند با توجه به علاقه و گرایش خود در زمینه های متعددی حتی فراتر از موارد ذکر شده مشغول به کار شود. حقیقت این است که در ایران به دلیل وارداتی بودن کالاهای فراوانی که نیاز به طراحی خلاقانه دارند، نیاز به طراحی از مرحله صفر، از طرف کارفرمایان و کارخانه داران خیلی کم احساس می شود. بنابراین طراحانی که به دنبال استخدام در یک محل مشخص هستند، بیشتر برای طراحی های اصلاحی به کار گرفته می شوند.

شرکت های طراحی داخلی، سازمان های مرتبط با مبلمان شهری، ایده پردازی تبلیغاتی و مدل سازی کامپیوتری عمده مواردی هستند که بیشترین طراحان صنعتی جذب بازار آن می شوند که البته جذب شدن در این موارد نیز نیاز به سابقه روشن دارد که برای رسیدن به این مرحله باید چند سال فعالیت مفید (در دوران دانشجویی یا بعد از آن) و نمونه کارهای خوب در کارنامه عملی خود به جا گذاشته باشید.در سال های اخیر نیز پس از راه اندازی دفاتر طراحی صنعتی در شرکت های بزرگ، تعدادی از فارغ التحصیلان نیز به صورت تصاعدی در شرکت های بزرگ در صنعت های خودرو سازی و شرکت های لوازم خانگی در حال جذب شدن هستند.